شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

ارائه خدمات پزشکی به زائرین در کشور زیارتی

ارائه خدمات پزشکی به زائرین در کشور زیارتی

ارائه خدمات پزشکی به زائرین در سفرهای زیارتی با شناسه خدمت:16021332100

  1. مقدمه:

سفر همیشه با مخاطرات و تهدیدهای مختلفی روبه رو است که یکی از مهمترین آنها بیماری و حوادث می باشد. سازمان حج و زیارت به منظور تدبیر مخاطرات و پیشگری از بروز خطرات و رسیدگی به ناملایماتی که جان خدمت گیرندگان خدمات خود را در کشورهای حوزه ماموریتش به مخاطره می اندازد قراردادی را با جمعیت هلال احمر منعقد می نماید و طی آن خدمات بهداشتی و درمانی را از آن دریافت می نماید.

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بعنوان پیمانکار طرف قرارداد با سازمان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را به خدمت گیرندگان سازمان حج و زیارت در کشورهای حوزه ماموریت سازمان برعهده دارد. سازمان حج و زیارت نیز بعنوان کارفرما پس از عقد قرارداد با هلال احمر بر روند ارائه این خدمات نظارت دارد.

  1. هدف:

هدف از این قرارداد ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در طول سفر به حجاج و زائران ایرانی در سه کشور حوزه ماموریتی سازمان یعنی عربستان، عراق و سوریه می باشد تا درصورت بروز هرگونه بیماری یا حادثه برای افراد خدمت گیرنده بتوان در کوتاهترین زمان ممکن، در دسترس ترین و مناسب ترین خدمات را به آنان ارائه نماید.

سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با انجام بازرسی ها و نظارت های میدانی بر اجرای توافقات انجام شده فی مابین نظارت خواهند داشت.

  1. مسئولیت:

مسئولیت ارائه خدمات رفاهی و ایجاد تسهیلات مناسب در حوزه های مختلف ازجمله حمل و نقل هوائی و زمینی، تغذیه و تدارکات، اسکان، بهداشت و درمان، و نظایر آن بر عهده سازمان حج و زیارت می باشد که با عقد قرارداد و توافقنامه با مراکز ارائه کننده این خدمات نسبت به خرید خدمت از آنان اقدام می کند و ضمن نظارت بر پیمانکاران طرف قرارداد خود در نهایت مسئولیت پاسخگوئی در مقابل خدمت گیرنده و مراجع قانونی کشور را بر عهده دارد.

در حوزه بهداشت و درمان نیز سازمان حج و زیارت وظیفه قانونی خود را از طریق خرید خدمت از جمعیت هلال احمر نسبت به اجرای وظایف محوله از  سوی قانون و دولت را به اجراءمی گذارد. با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت وظیفه حاکمتی را در کشور برعهده دارد. لذا اجرای سیاست های کلان دولت را در حوزه ماموریتی خود به انجام می رساند.

  1. تعهدات متقابل خدمت گیرنده و دستگاه اجرائی:

خدمت گیرنده با پذیرش شرایط سازمان و انجام ثبت نام در سامانه های اعلام شده از سوی سازمان در حوزه های حج تمتع، عمره مفرده، عتبات عالیات و سوریه و پرداخت هزینه های تعیین شده ضمن پذیرش شرایط اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت به وی اجاره می دهد تا از طریق عقد قرارداد و تفاهمنامه با مراکز تخصصی ارائه دهنده خدمات در حوزه های مختلف نسبت به خرید خدمات مورد نیاز در طول سفر اقدام نماید و سازمان نیز متعهد می گردد تا درقبال پرداخت دریافت شده، بهترین و مقرون به صرفه ترین خدمت را خریداری و ارائه نماید.

همچنین خدمت گیرنده و سازمان ضمن عقد قرارداد فیمابین، تعهدات طرفین را مشخص نموده و درصورت عدم انجام تعهدات از سوی هریک از طرفین، طبق قوانین و مقررات و مفاد قراردادمذکور، نسبت به احقاق حقوق خود اقدام نمایند.

طی سال های اخیر با ایجاد بسترهای لازم در فضای مجازی و ارائه خدمات الکترونیک، ضمن حذف صرف ترددهای غیرضرور و واسطه گری های گذشته، زمینه نظارت، پایش و ارزشیابی ارائه خدمات از یک سو و دریافت میزان رضایت خدمان گیرنده ها و جمع آوری نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنان فراهم گردیده است.